Monday 4 April 2011

sSekiranya kamu mencintai seseorang sangat sangat dan tak boleh berkahwin.


Oleh: Syeikh Khalid Yasin


Sekiranya kamu mencintai seseorang (perempuan) sangat sangat cinta dan kamu cuma belum boleh berkahwin, dan dalam masa yang sama kamu  mahu menjadi muslim yang baik, dan tidak mahu melanggar peraturan ALLAH, Apa yang patut kamu buat?

Pertama sekali,
Rasulullah bersabda, bermaksud: "Wahai golongan pemuda! Sesiapa yang berkemampuan untuk al-baah maka hendaklah dia berkahwin kerana sesungguhnya perkahwinan itu lebih menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu penghalang baginya (daripada syahwat)." - (Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmizi, Nasai, Abu Daud, Ibn Majah).

Selain itu, kamu tidak sepatutnya berada bersama orang yang kamu cintai sangat sangat. Contohnya keadaan di dapur, ada satu kek coklat yang kamu suka sangat sangat dan ibu bapa kamu pergi untuk bekerja, mereka meninggalkan kek itu di atas meja, yang kamu suka sangat sangat, anda tahu, dan kamu di tingkat atas, dan kamu lihat kek ada di atas meja iaitu kek yang kamu suka sangat sangat. Dan kamu pun turun tingkat bawah, dan kamu lihat kek itu, dengan sangat sangat. Dan kamu tak potong kek tu, kamu cuma tengok dia, cuit dia, sentuh dia, cuit dan rasa, kemudian lari kembali ke tingkat atas.Tapi apa yang kamu nak iaitu kek ada di dalam mulut kamu, itu dia. Sebab kamu tak sukakan kek coklat itu melebihi daripada sangat sangat.Dan kebarangkalian ibu bapa kamu pulang ke rumah, its not going to be a slice other than cake (terjemah lah sendiri, huhu). Dan itu bermakna, secebis kek yang kamu rasa daripadanya, sangat sangat. (pening sikit tiba yang nih, asiff.. )

Dan benda yang sama berlaku kepada budak lelaki dan perempuan, Mereka menghabiskan masa yang tidak tepat waktu tanpa supervision (supervisi ke?) berlawanan dengan sunnah Rasulullah s.a.w .dan mereka membenarkan untuk berbicara antara satu sama lain, di dalam telefon sangat sangat. Dan mereka membenarkan untuk jumpa antara satu sama lain, di sekolah, di tepi jalan, di perhentian bas, di kafe (kedai makan, Francais Francais...) so so much dan itu tidak akan mengambil masa lebih dari 6 bulan ke setahun sebelum sesuatu berlaku dengan sangat sangat. 

kamu tidak ada hak keatasnya, dan kamu tidak ada hak untuk berbicara dengannya di telefon, Kamu tidak ada hak untuk melakukan lebih daripada compain, dengan apa yang Rasulullah s.a.w buat, mungkin kamu boleh berdiri di hujung jalan, apabila dia datang dan sembunyi di balik pokok dan lihat dia, itu kemungkinan di benarkan untuk kamu lakukan.

Jadi jauhi daripada itu, young lady, berbincang dengan keluarganya,  berbincang dengan keluarga kamu,buat satu rancangan, dan kalau kamu cukup old (matang) untuk sedia bertanggungjawab, dan kamu ada bilik di rumah kamu, minta kebenaran keluarga kamu untuk benarkan kamu menikah dengan gadis yang kamu cinta sangat sangat. ________________________. 

Itu sahaja yang saya boleh nasihatkan kepada kamu untuk buat, Maksud saya sekiranya ia betul betul berlaku. Sekarang keluarga pemuda ini di sini, kamu patut dengar dan berbincang dengan anak kamu, apa yang dia katakan disini kerana dia nampaknya sedang heart broken so so much.


Menguji kredibiliti seperti exam muet,memang banyak kesilapan dan kekurangan (asiff, hehe)  jadi untuk lebih kesan, sila tonton video di atas dan ambil perhatian, sekian, makasih.~~~~ :)
So so much heart,
punurkasih,

No comments:

Post a Comment