Tuesday 22 March 2011

Pukul 4 Pagi

Cinta itu amanah. Apabila mencintai orang yang tidak mampu kita memilikinya, lepaskanlah dia dengan redha. Berdoalah untuk kebahagiaannya. Apabila memiliki orang yang tidak dicintai, jaga dan bimbinglah dia sebaiknya. Kerana hidup kita di dunia ini bukan semata-mata kerana cinta, tetapi untuk berbakti demi hidup yang kekal abadi di sana.

love is the feeling that Allah gave to us.. that we must to take care and protect it for the rite way.. only love to Allah can help us to find the siratun mustaqim coz Allah love is immortal...we'll fell the Allah's love when we doing amal, we felt that Allah is near with us, we can feel that Allah always protect usour mouth is easy to zikr and we dont feel that Allah's order are burden.





                                           Gambar hiasan.


Kadang-kadang kita tak perasan. Cinta ALLAH pada hambanya yang beriman itu terlampau banyak untuk dilimpahkan. ALLAH sentiasa menunggu doa hamba-hambanya.

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَالْعَمَلَ الَّذِى يُبَلِّغُنِى حُبَّكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْ حُبَّكَ أَحَبَّ إِلَىَّ مِنْ نَفْسِى وَأَهْلِى وَمِنَ الْمَاءِ الْبَارِدِ (رواه الترمذي وقال حديث حسن)
“Ya Allah, aku mohon pada-Mu cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu, amalan yang mengantarkanku menggapai cinta-Mu. Ya Allah, jadikan cinta-Mu lebih aku cintai melebihi cintaku pada diriku sendiri, keluargaku, dan air dingin.” ( HR. Tirmidzi, ia berkata ini hadits hasan )

Mintalah kesembuhan daripada ALLAH, mintalah keamanan dari ALLAH dan mintalah apa sahaja dari ALLAH. Maka Allah akan kabulkan sebaiknya. Jika tidak dapat apa yang di mahukan, ketahuilah ALLAH sebaik baik perancang. 
Jam 8 malam tadi di jb, guruh mulai kelihatan, di tempat Punur hari dah nak hujan. Maka tercetuslah pemikiran si punur akibat tiada pekerjaan untuk mencari informasi tentang hujan.




Lihat, nampak rumitkah? Walaupun begini, Punur nampak rumit juga. Punur pun kebingungan, melihat dan membaca fakta terjadinya hujan adalah sesuatu yang rumit. Punur masih fikir dimana proses decaying akan berlaku. (serah kat mereka yang pakar bab sains nak jawab). Tapi ianya mudah sahaja bagi Allah. Tak ada kecacatan langsung terhadap proses yang Allah cipta. Bahkan kita dapat kemudahan dari proses air hujan. Kita dapat menjalani hidup dengan selesa kerana air. Wow, hebat, kita lihat kecil, tapi kalau kita bertafakur tentang ini, kita akan dapati bahawa, kita nih adalah insan yang sangat kerdil. Tidak berdaya dan tidak mampu melakukan apa-apa seperti yang ALLAH buat. Walaupun Kita ada peralatan canggih sekalipun, tetap tak boleh tanding apa yang ALLAH cipta.
Maka.. nikmat tuhan yang manakah kamu dustakan?
wallahualam...

From small heart,
Punur




No comments:

Post a Comment