Monday 21 March 2011

Allah, Allah,Allah

Salam, bismillah wa barakumullah.
Pernahkah antum rasa sedih? Mesti pernah kan, mesti ada air mata yang jatuh di pipi. Secara logik dan sainsya air mata akan jatuh mengalir apabila, manusia rasa:

1. Sedih
2.Gembira
3. Sakit
4.Resah
5.Pilu
6.Rindu

Allah s.w.t menciptakan manusia dengan pelbagai fitrah. Allah s.w.t turut mencampakkan sifat Ar rahmannya kepada sekalian makhlu yang di cipta. Sedih, satu fitrah yang di alami oleh seluruh ciptaannya. Bersama kesedihan akan ada kesembuhan. Punur sendiri adalah seorang yang suka berada dalam perasaan 'down' apabila rasa sedih. Kesedihan yang meliputi bahkan pernah memakan masa berbulan-bulan, berminggu-minggu. Rasa jiwa kosong dan tiada ilham selama beberapa saat. Padahal, Allah telah menyediakan santapan rohani yang terbaik dari rasa kosong. Allah memanggil dekat kepadanya, Allah menyeru kita kepadanya.
Pernah suatu ketika, ada teman yang boleh beri nasihat dan bicara sama-sama, namun kini, ada batas yang perlu di jaga. Kini, Allah menjadi teman yang setia. Qalam Allah dalam surah al Hadid, bahawa dunia ini adalah permainan dan senda gurauan membuat punur sedar bahawa sebagai khalifah, kita ada satu tanggungjawab besar di bumi ini. 

Apabila punur rasa down, punur akan beritahu kepada orang yang punur percaya. Punur akan cuba buka dan lapangkan minda untuk muhasabah dan dengar nasihatnya. Beginilah punur praktikkan, apabila punur rasa Down, Punur beritahu kepada ALLAH dan yakin bahawa ALLAH maha mendengar setiap keluhan, kegembiraan hambanya. Apabila punur meminta, punur perlu yakin bahawa apa jua yang mendatang adalah daripada ALLAH. Baik atau buruk, ianya ujian daripada ALLAH. Setelah itu, punur lapangkan minda dan muhasabah bersama AL Quran dan dengarkan nasihatNya. 

Punur adalah seorang yang sangat lembut hatinya, (sebenarnya semua hati adalah lembut) Apabila punur rasa down, punur akan menangis, dan ingatkan diri untuk yakin, yakin dan yakin. Apa yang berlaku ada hikmahnya. 

Punur adalah seorang yang sayangkan sahabat-sahabatnya. Punur akan senyum bila mereka bahagia dan Punur akan sedih bila mereka menangis. Punur harap punur ada apabila mereka down, dan harap mereka ada saat Punur Down.

Apabila Punur down, Punur akan kata pada diri sendiri, untuk back up, dan kata kita merancang, tetapi Sebaik baik perancang ialah ALLAH. Maka nikmat tuhan yang manakah Kita dustakan?
Wallahualam.

Sampaikanlah salam,
Cinta dan kasihmu kepada Junjungan Mulia,
Sampaikanlah salam,
Selawat dan doamu kepada kepada Penghulu seluruh manusia,
Sampaikanlah salam,
Seketumbukan malaikat tersedia untuk mengirimkannya,
Sampaikanlah salam,
Dalam setiap gerak dan diammu,
Sampaikanlah salam,
Dalam tidur dan jagamu,
Sampaikanlah salam,
Tanpa mengira tempat dan waktu,
Sampaikanlah salam,
Dengan hati yang ikhlas dan tujuan yang menjitu,
Sampaikanlah salam,
                               Kerana Allah dan para malaikat menyampaikannya.

from down heart,
Punurkasih mu

No comments:

Post a Comment