Wednesday 7 December 2011

Dunia Baru 2 (Minggu Orientasi Haluan mahasiswa)



Setelah selesai dan tamat persekolahan pada bulan 12 tahun 2010, ana mengikuti kelas talaqi Al Quran dan Bahasa Arab di Maahad Arrayaan yang juga berdekatan dengan rumah, perkara yang sedih juga untuk di tinggalkan di sini. Terpaksa berhenti setengah jalan untuk meneruskan perjuangan di jalan yang lain. Inshaallah Allah beri yang terbaik...! Sebelum ke KUIM, ana sudah pun membuat survey tentangnya dan ana berkenalan dengan sahabat yang juga sama-sama akan masuk ke KUIM, ana mengenalinya dengan nama mashi muslimah dan beberapa sahabat lain. Apa yang perlu dikorbankan, ana turuti dengan berapa ketidakrelaan. Kepada Allah diserahkan segala urusan. Senyuman di bibir tidak melambangkan apa-apa tentang hati ana ketika itu.
Lantas hadir juga ana ke KUIM pada 16/6/2011, menjadi warga KUIM pada tahun ini. Mahasuci Allah tidak terkata apabila ana bertemu dengan Mashi Muslimah secara tidak di rancang. Ibu bapa tidak dibenarkan masuk untuk mendaftar anak-anak mereka, semua urusan di lakukan secara peribadi oleh anak-anak. Ana pun masuk dengan beg sandang kecil mickey mouse berwarna coklat kesayangan ana. Wauh.. saat yang paling tidak boleh di lupakan. Ana duduk di kerusi tepi tingkap, mata ana tiba-tiba tertancap melihat satu keindahan. Wanita yang berpurdah ada di seberang sana. Ana mendekat kan mata ke tingkap, takut tersalah lihat. Bila di jenguk sekali lagi, memang sah, ada wanita berpurdah. Khayalan ana terhenti apabila seorang sahabat wanita di depan memanggil ana.

"Assalamualaikum... dari mana ni?"

" waalaikumussalam.. dari Jb... enti dari mana?"

"Ana dari perlis.. ambil kos apa?"

" Ana ambil kos Undang-undang... enti?"

" Tahfiz... siapa nama?"

" Panggil ana punur... "

" Punur?? punurkasih?? yang dalam Fb tu ke?? MasyaAllah.. Ana mashi Muslimah!!"

Hah.. tak ke timbul adegan yang paling tidak boleh di lupakan.. hehe.. Sahabat Alam Maya kini berada di depan mata secara tidak sengaja. Allah.. PerancanganMU is the best. Mashi adalah sahabat pertama ana di KUIM. Tahniah kerana mendapat ana sebagai sahabat.. :) hehe... setelah selesai mendaftar, kami di beri num bilik asrama masing-masing.. ana memilih untuk duduk di Tun Teja. Selesai segala urusan, tibalah masa untuk berpisah dengan keluarga. Herm.. Pertama kali jauh dari keluarga, ana sebenarnya tidak rasa sedih untuk berpisah, tapi keluarga yang sedih untuk berpisah dengan ana.. haha... Abah cuba sembunyikan air mata.. biasalah.. lelaki.. mak dan kakak pun sedih untuk berpisah.. tapi ana tersenyum meleret sahaja. Mudah mudahan mereka sentiasa mendoakan ana di sini. Mungkin pelbagai persoalan berada di minda mereka.

' Bolehkah dia hidup di sini?'

'Macam manalah hidup dia tanpa kami...?'

Dan sebagainya... lantas tiba-tiba fikiran teringat kepada pesanan naqibah, seseorang yang di tarbiyyah jiwa dan hatinya, bergantung harap doa kepada Allah s.w.t tidak akan pernah bersendiri, letaklah dia di hutan, gunung berseorangan sekalipun, atas nama Allah dia Hidup.. dan dengan Namanya dia Berdiri...

Ana tersenyum. Tidak sabar mahu menempuh dunia baru. Walaupun keluarga tiada di sisi, tapi Allah sentiasa ada dekat dengan diri. Sepanjang minggu orientasi, berkenal kenalan dengan sahabat dari pelbagai negeri, ana dapat ramai kawan baru. Berkawan dengan orang kedah dapat cakap kedah, berkawan dengan orang kelantan dapat cakap orang kelantan. Multilanguage!! Ana dan Mashi berlainan kumpulan semasa orientasi tapi kami tetap berhubung. Sekali lagi ana terlihat seoang sahabat wanita yang berpurdah di minggu orientasi. Ana dan Mashi bersahabat dengannya, kami bergerak bersama dan namanya Afiqah, tapi kami panggil dia dengan panggilan yang disukainya, atiq. Teringat kenangan pertama kali bertemu dengan sahabat baik ana kini, Nurul ibni. Pertama kali melihatnya, ana duduk di tangga auditorium, sembunyi-sembunyi tidur sambil online dengan tab. Jangan di contohi, jujur ana bosan dengan apa sahaja ceramah tentang kokurikulum, peraturan dan sebagainya pada minggu orientasi kerana semuanya adalah benda yang sama dari hari pertama di beritahu sehingga hari akhir.
Nurul Ibni meminta izin untuk duduk di sebelah ana. Ana pun mengangguk lantas tersenyum simpul dan masih bermain dengan tab. Ana lupa untuk berukhwah, lantas ana mengaju kembali pertanyaan. hah. Nurul Ibni lebih hebat keputusan spmnya, anak dari selangor yang comel dan mengambil kos yang sama dengan ana. Siapa sangka! kami sekarang berteman baik.
Di sini juga ana berkenalan dengan Aisyah, dan yang lain-lain. herm.. semuanya dari pelbagai negeri. Duduk di birai katil, ana teringat akan secebis ayat dari Quran :

"Wahai manusia sesungguhnya kami jadikan kamu lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu kenal-mengenal. Sesungguhnya sebaik-baik kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu." (Al-Hujurat: 13)

 Minggu orientasi berjalan dengan lancar dan tamat dengan lancar juga. Akhirnya sesi perkuliyahan akan bermula pada hari isnin!! dan Ana memang tidak sabar untuk belajar. Menyelam sehingga kedasar lautan pun belum tentu dapat mengatasi keterujaan ana. Membuat ana lupa semua masalah. Kemanisan menimba ilmu sememangnya begitu mungkin. Apa pun, jalan Mujahadah itu memang pahit tapi hasilnya manis.... ;)

No comments:

Post a Comment