Saturday 18 May 2013

Perkembangan Sekularisme di Turki : Satu sejarah, kritikan dan evolusi?


Subjek: Akidah dan Akhlak UABH  
Oleh: Nurul Ibni Zainuddin, Siti Nur Shahida md Saat, Ayu Hasridah yusuf
           DUUS KUIM

1.0   PENDAHULUAN

Sekularisme adalah suatu kepercayaan atau fahaman yang menganggap bahawa urusan keagamaan atau ketuhanan tidak harus dicampurkan dengan urusan negara, politik dan pentadbiran. Ringkasnya sekularisme adalah satu fahaman yang memisahkan antara urusan agama dan kehidupan dunia seperti politik, pentadbiran, ekonomi, pendidikan dan sebagainya. Yang jelas menurut fahaman sekular, soal bernegara, berpolitik, berekonomi dan sebagainya tidak ada kaitan dengan soal agama.

Al-Syahid Hasan al-Banna dalam ‘Majmu’ah Rasa’il’ menegaskan bahawa Islam merupakan sistem sempurna yang merangkumi urusan kehidupan manusia semuanya. Ia merangkumi negara, kerajaan, rakyat, akidah, syariat, akhlak, ekonomi, keadilan, undang-undang, ilmu, jihad, dakwah, tentera dan lain-lain. Pendek kata tidak ada perkara yang dibiarkan melainkan Islam merangkuminya. Al-Quran sendiri telah menggariskan beberapa dasar umum untuk umat Islam dalam memandu kehidupan mereka.

Islam tidak sekali-kali membenarkan penyebaran fahaman sekularisme apatah lagi ideologi ini mewujudkan pengasingan antara keduanya iaitu, Islam hanya berfungsi di dalam urusan akidah manakala sekularisme pula berfungsi di dalam urusan syariat. Perkara ini tidak mungkin terjadi kerana Islam merupakan satu agama yang terkandung di dalamnya akidah dan syariat sekaligus dan ia tidak membenarkan pemisahan ini dilakukan seperti mana Islam tidak membenarkan tuhan-tuhan lain ditaati dalam bidang syariah seperti ditaatinya Allah dalam bidang akidah sebagaimana yang dilihat daripada firman Allah yang telah menegaskan bahawa agama yang diredhainya hanyalah Islam yang suci.

Sekularisme bukan hanya sekadar berpandangan “politik suku agama suku” tetapi dengan menyempitkan ruang lingkup agama, itu juga termasuk dalam sekularisme seperti beramal dengan Islam secara separuh. Apa yang memberi keuntungan dan kemudahan diterima pakai manakala yang mendatangkan kesusahan ditolak tepi.

Sebab itulah perbuatan ini ditempelak oleh Allah melalui firmanNya surah al-Baqarah ayat 85:

Terjemahan: “Adakah kamu percaya (beriman) kepada sebahagian kandungan Kitab (al-Quran) dan ingkar akan sebahagiannya? Maka, tidak ada balasan yang layak bagi orang yang berbuat demikian di antara kamu selain kenistaan dunia dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada azab yang paling berat. Dan Allah tidak lengah terhadap apa yang kamu kerjakan”

Sebaliknya Allah memerintahkan agar menerima Islam secara keseluruhannya melalui firmanNya dalam Surah al-Baqarah ayat 208:

Terjemahan: “Wahai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu.” 

     Turki adalah sebuah negara yang sangat berpengaruh dalam pengalamalan ideologi sekularisme ini. Pembentukan Republik Turki dan perlantikan Mustafa Kemal Ataturk sebagai presiden pertama pada 29 Oktober 1923 merupakan tarikh bersejarah buat rakyat Turki. Sebelumnya, pada 17 November 1922, khalifah terakhir empayar Islam Uthmaniyyah, Sultan Mehmed IV meninggalkan Turki dan hidup dalam buangan. Maka, berakhirlah empayar Islam Uthmaniyyah dan lahirlah sebuah negara Turki sekular.
          Mustafa Kemal Ataturk disanjung semasa hayatnya dan dikenang selepas kematiannya sebagai Bapa Turki moden dan pengasas fahaman sekularisme kepada negara Turki baharu yang lahir selepas kejatuhan empayar Islam Uthmaniyyah. Beliau adalah presiden, perdana menteri, dan speaker parlimen pertama Turki moden. Untuk menjadi moden, Ataturk percaya, Turki perlu mengikut Barat sama ada dalam politik mahupun budaya. Apa yang Ataturk percaya itulah yang perlu dijadikan panduan bagi negara Turki dan rakyatnya.
         Dalam kertas kerja ini, kami akan mengupas satu demi satu siapa, apa dan bagaimana pelaksanaan sekularisme dijalankan di Turki. Antara skop yang akan dikupas dan dibincangkan dalam kertas kerja ini antaranya ialah Sejarah Kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah di Turki, kemudiannya biografi Mustafa Kamal Attarturk sebagai pencetus sekularisme di Turki. Seterusnya, kami akan mengupas satu persatu skop yang berkaitan dengan 22 ideologi Kemalisme dan langkah ke arah pelaksanaan ideologi tersebut. Tidak hanya setakat itu, kami juga akan membincangkan kesan-kesan kemasukan sekularisme kepada Turki. Sebagai analisis, kami menyertakan kupasan isu yeng bertajuk : “Impak Sekularisme Turki dan Barat terhadap Malaysia: Kemajuan atau Kemunduran? Dan sebagai pengakhirannya, Kedudukan Turki setelah Penyingkiran Sekularisme Mustafa Kamal Attaturk akan diterangkan sebagai bukti penyingkiran sekularisme selepas pemergian Mustafa Kamal Attarturk.



2.0  SEJARAH KEJATUHAN KHILAFAH TURKI UTHMANIYYAH SEHINGGA JATUH
 KETANGAN MUSTAFA KAMAL ATTARTURK

Kemunduran Turki Uthmaniyyah sejak abad ke-17 dan kekalahannya kepada bangsa Barat mendorong para penguasa dan para intelektual untuk mengambil langkah dan melakukan usaha-usaha rekonstraksi dengan model baru dan moden. Usaha-usaha ini diilhamkan dengan wujudnya kemajuan-kemajuan yang telah dicapai oleh negara-negara Eropah Barat setelah terjadinya Revolusi Industri yang melahirkan sains dan teknologi moden.

Semasa zaman ini, telah bermula dengan pemerintahan Sultan Selim III yang mana terdapat usaha-usaha untuk memodenkan sistem-sistem di Turki. Banyak reformasi yang dilakukan oleh pemerintah dihalang oleh golongan-golongan konservatif di dalam Turki Uthmaniyyah sendiri namun mendapat tentangan yang banyak terutamanya daripada tentera Janissari mahupun daripada kalangan ulama’.[1]

Pada awal abad ke-20 terjadi peristiwa yang memberi kesan ke arah kejatuhan khilafah tersebut setelah bergabung dengan tentera Jerman yang akhirnya membawa kepada kekalahan dalam Perang Dunia Pertama tersebut. Kesan daripada kekalahan ini, Turki kembali berjuang dengan gigih untuk mempertahankan diri dari serangan tentera sekutu. Kesempatan yang baik ini dimanfaatkan oleh Mustafa Kamal Attarturk yang muncul untuk menyelamatkan kerajaan Uthmaniyyah daripada kehancuran dan penjajahan kolonial Barat.[2]

Imej Mustafa Kamal Attarturk menonjol selepas meletusnya Perang Dunia Pertama apabila beliau dipilih sebagai panglima pasukan ke -19 di Sinaq Qai'ah. Pasukannya dapat mengalahkan tentera British sebanyak dua kali di Semanjung Ghalibuli di Balkan Darnadil meskipun kekuatan tentera British mampu mengalahkan tentera.Dengan kemenangan tersebut, Ataturk telah dinaikkan pangkat kapten dan kemudiannya jeneral pada tahun 1335H bersamaan 1916M.

Beliau adalah komander tentera yang berjaya dan berkhidmat sebagai panglima tentera semasa Pertempuran Gallipoli iaitu ketika Perang Dunia I. Angkatan tentera pimpinan beliau berjaya merampas kembali wilayah Anatolia dan Palestin. Ketika itu EmpayarUthmaniyah sedang dikoyak-koyak oleh Tentera Bersekutu. Mujurlah Mustafa Kamal telah memimpin pergerakan kebangsaan Turki menghadapi Perang Kemerdekaan Turki. Beliau telah memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Angora yang kini dikenali sebagai Ankara.

     Dengan keberaniannya sebagai Panglima Perang, Mustafa Kamal telah berjaya memperolah kemerdekaan Turki sehinggalah ia mendapat gelaran sebagai “Attarturk” iaitu Bapa Turki. Pada 29 Oktober 1923, sejarah mencatatkan bahawa telah tertegaknya negara Republik Turki dengan pimpinan Mustafa Kamal Attarturk sebagai presiden pertamanya. Maka, di sinilah bermulanya pelaksanaan ideologi Mustafa Kamal iaitu “Kemalisme”[3]sehingga terbentuknya negara sekular Turki.


3.0  BIOGRAFI MUSTAFA KAMAL ATTARTURK SEBAGAI PENCETUS SEKULARISME DI TURKI



       
                                                       (Imej Mustafa Kamal Attaturk)

Mustafa Kamal dilahirkan pada 1299 H (1880 M) di bandar Salonika, Greek ketika itu merupakan jajahan takluk Kerajaan Uthmaniyyah. Bapanya bernama Ali Reda Afandi berkerja sebagai pengawal di Jabatan Kastam manakala ibunya bernama Zubayde. Namun Ali Reda meninggal dunia disaat Mustafa Kamal berusia tujuh tahun dan kemudiannya beliau diasuh oleh ibunya sendiri.

            Beliau  sering dikenali dengan nama Gazi Mustafa Kamal Pasya Attaturk. Gelar Pasya diberikan kepada Mustafa Kamal kerana kecakapannya di medan pertempuran terutama di daerah Gallipoli dan daerah Kaukasus. Pangkatnya dinaikkan dari kolonel menjadi Jeneral ditambah dengan gelar Pasya dan  beliau juga dikenali dengan gelaran Attaturk yang bermaksud bapa bangsa Turki.Disamping itu, Mustafa Kamal juga telah mendapat gelaran Al-Ghazi yang bererti sang pembela keyakinan. Gelaran ini diberikan ketika beliau berjaya membawa kemenangan kepada Turki dalam perang kemerdekaan melawan Yunani. Gelaran Attaturk pula diilhaminya dan disetujui pada tanggal 28 Jun 1934 yang mengharuskan orang Turki mempunyai nama keluarga. Sejak itu beliau dikenali sebagai Mustafa Kamal Attaturk.

Dari segi keturunannya pula, H.S. Armstrong, salah seorang pembantu Ataturk dalam bukunya yang berjudul Al-Zi'bu al-Aghbar atau al-Hayah al- Khasah Li Taghiyyah telah menulis:

“Sesungguhnya Ataturk adalah daripada keturunan Yahudi. nenek moyangnya adalah Yahudi yang berpindah dari Sepanyol ke bandar Salonika.”

Golongan Yahudi ini dinamakan dengan Yahudi Daunamah yang terdiri daripada 600 buah keluarga. Mereka mendakwa memeluk Islam pada tahun 1095H (1683M), tetapi masih menganut agama Yahudi secara senyap-senyap. Hal ini diakui sendiri oleh bekas Presiden Israel, Yitzak Zifi, dalam bukunya Daunamah terbitan tahun 1377H (1957M):

“Ada kumpulan-kumpulan agama yang masih menganggap diri mereka sebahagian daripada Bani Israel.Antara mereka ada satu kumpulan iaitu kumpulan Daunamah yang Islam hanya pada zahir tetapi mengamalkan ajaran Yahudi secara senyap-senyap.”

     Latarbelakang pendidikan Mustafa Kamal Attatruk diceritakan bermula dari umur 12 tahun di mana, ibunya  telah memasukkan beliau ke sekolah militer pada tahun 1893 iaitu sekolah Rushdiye yang bernama Sekolah Menengah Militer Turki. Pada tahun 1895 (1302M) pula, beliau telah mendaftar masuk ke Akademi Tentera Monasir di Kota Monastir dan pada tahun 1322H (1905M), beliau telah memasuki kolej tentera di Istanbul dan menamatkan latihan ketenteraannya pada tahun 1325H. (1907M).  Kemudiannya, belaiu telah ditugaskan di Kem Tentera Batalion ketiga di Salonika dan akhirnya kelaur sebagai graduan kolej ketenteraan.Disini bermulanya usaha Ataturk dalam memusuhi Khalifah Uthmaniyyah dan agama Islam. Usahanya yang menyertai dalam Perang Dunia Pertama dan akhirnya telah berjaya memperoleh kemerdekaan Turki telah membawanya ke arah kedudukan yang diingininya sehingga mencetuskan ideologi baru sekularisme di Turki.


4.0   22 IDEOLOGI SEKULARISME MUSTAFA KAMAL ATTATURK DI TURKI

Adapun dalam kajian ini, ada 22 Ideologi yang di kenali dengan Kemalisme yang di wujudkan setelah kelahiran Repubik Turki Moden di antaranya adalah:
1.    Mengikut segala model barat dalam pemerintahan. Sistem yang menjadi tonggak utama adalah sistem republik sekular dengan menghapuskan sistem pemerintahan Khilafah. Pemakaian hijab di larang dalam kalangan wanita Islam. Sekiranya dipakai ia dianggap jenayah dan hukuman berat di kenakan. Begitu juga pemakaian tarbusy oleh lelaki diganti dengan topi.

2.     Huruf Arab di ganti dengan huruf Latin.

3.    Mengarahkan Al Quran di cetak dalam bahasa Turki dan menukar azan kedalam bahasa Turki. Bahasa Turki sendiri diubah dengan membuang unsur-unsur arab dan Parsi. Arahan telah dikeluarkan agar azan dilaungkan dalam bahasa Turki dan tidak lagi dalam bahasa Arab. 

4.     Menukar sistem pemerintahan Islam dengan sekular sebagaimana termaktub dalam perlembagaan tahun 1933. 

5.    Memansuhkan Artikel 2 yang menyatakan Agama Bagi Negara Turki Adalah Islam. Perlembagaan Turki melarang keras sebarang unsur dan usaha mengembalikan Islam untuk ditukar dengan sistem pemerintahan dan dasar sekular yang diasaskan oleh Ataturk. Usaha untuk itu dianggap sebagai jenayah dan boleh didakwa, dan yang mendokongi kuat fahaman ini adalah pihak tentera dan juga sekularis-sekularis tulen. 

6.    Memansuhkan badan kehakiman Syariah dan di ganti dengan badan kehakiman sivil. Larangan berpoligami dan menyamaratakan hak pewarisan harta dan perkahwinan antara lelaki dan wanita. 

7.     Sistem pendidikan sekular menjadi dasar dan sebaliknya dia menutup dan memansuhkan semua madrasah, sekolah agama rakyat, gerakan tariqat dan amalan sufi. 

8.    Menggantikan budaya Islam dengan budaya berasaskan Turki dan Barat. Sebagai contohnya, Masjid Aya Sophia diubah statusnya menjadi muzium.

9.    Melatih tentera cara latihan ala Barat. 

10.  Mengarahkan supaya dirobohkan tempat azan yang dikumandangkan berhampiran dengan istananya kerana bising dan menganggunya beristirehat.

11.   Melarang kaum muslimin mengerjakan Haji di Makkah. 

12.   Mendirikan patungnya di setiap tempat. 

13.   Menghapuskan Kementerian Wakaf.

14.   Mengarahkan agar cuti hujung minggu yang selama ini ialah pada hari Jumaat supaya ditukar ke hari Ahad sebagaimana yang diamalkan oleh Barat. 

15. Membolehkan perempuan memakai tudung dengan syarat pakai skirt.

16.  Membolehkan lelaki memakai seluar panjang dengan syarat pakai tali leher dan topi yang sesuai dengan kehendak Barat.

17.   Menyuruh wanita dan lelaki menari di khalayak ramai. Beliau sendiri pernah menari dengan seorang wanita di sebuah parti umum yang pertama di Ankara.  Beliau pernah menegaskan bahawa “negara tidak akan maju kalau rakyatnya tidak cenderung kepada pakaian moden.

18. Menggalakkan minum arak secara terbuka.

19. Menutup masjid serta melarang dari bersembahyang berjemaah.

20. Menyerang Islam secara terbuka dan terang-terangan.

21.   Menggubal undang-undang perkahwinan berdaftar berdasarkan undang-undang Barat.

22. Menghapuskan Kementerian Wakaf dan membiarkan anak-anak yatim dan fakir miskin.

Dapat dilihat bahawa, perubahan-perubahan yang dilakukan untuk merealisasikan pelaksanaan ideologi ini terangkum dalam pelbagai aspek yang menyentuh kepentingan dan kebiasaan dalam kehidupan rakyat Turki. Bagaimanakah ideologi ini diserap dan dilaksanakan? Persoalan ini akan kami kupas dalam skop tajuk yang seterusnya.



5.0  LANGKAH-LANGKAH KE ARAH PELAKSANAAAN SEKULARISME DI TURKI

Setelah kejatuhan khilafah Turki Uthmaniyyah, sistem sekularisme sudah mula menyebar dalam masyarakat Turki. Pemodenan dan pensivilan mula diperkenalkan oleh kerajaan yang di tadbir oleh Mustafa Kemal Attrartuk.  Republik Turki yang terbentuk telah membuka peluang bagi Mustafa Kemal untuk melakukan pembaharuan yang diinginkan berdasarkan westernisasi, Sekularisasi dan nasionalisme.
         Perkara pertama yang telah di lakukan adalah mencedok segala peradaban dari Barat dan dimasukkan di negara Turki dengan alasan peradaban Moden mengkehendaki sesebuah masyarakat mengadakan perubahan dalam diri sendiri. Zaman keilmuan Turki pada masa tersebut sudah tidak dapat mempertahankan wujudnya bangsa berilmu pengetahuan Islam apabila masyarakatnya di ubah menjadi masyarakat yang mempunyai peradaban barat dan segala kegiatan penyebaran islam harus di hancurkan. Mari kita selusuri satu persatu perkara yang di bawa oleh beliau dalam zaman pemerintahannya sehingga adab Islam hilang dari masyarakat di Turki.
         Langkah yang seterusnya setelah mengambil peradaban barat adalah penyerapan masuk sistem sekularisme yakni memisahkan nilai agama dari kehidupan seperti yang di lakukan di barat. Pemisahan agama dari sudut politik, sosial, sistem pendidikan mahupun ekonomi. Sekularime adalah salah satu landasan ideologI modernisasi Turki dan sekaligus menjadikan Turki di gelar sebagai negara sekular.
       Untuk mewujudkan modernisasi Turki sebagai negara sekular, Mustafa Kamal Attaturk telah menghapuskan lembaga Kesultanan dan jabatan khilafah telah di hapuskan. Sultan Abdul Hamid II dipaksa meninggalkan Turki untuk mengelakkan terjadinya dualisme dalam pemerintahan  di Turki. Kemudian, beliau memindahkan jabatan Syariah dan lembaga wakaf di bawah pentadbiran Perdana Menteri.
       Pada tahun 1924, Mahkamah Syariah dan Undang-undang Syariat Islam telah diganti dengan Western Legal Code yang diambil dari Undang-Undang Sivil Swiss, Hukum Jenayah Itali dan Undang-Undang Perdagangan Jerman. Hukum-hukum yang lain pula diletakkan di bawah bidang kuasa Sultan yang tidak di dasari dengan hukum syariat. Dengan wujudnya sistem undang-undang seperti ini, segala urusan termasuk perkahwinan tidak lagi menurut Syariat Islam tetapi menurut undang-undang Sivil Swiss. Untuk mengatasi kekurangan yang dialami akibat perubahan dari Mahkamah Syariah kepada Western Legal Code, Sekolah Undang-Undang Eropah pada tahun 1952.
        Melalui Institusi pendidikan pula, segala bentuk pengawasan atas sekolah-sekolah oleh lembaga Islam diserahkan kepada kementerian pendidikan. Sedikit demi sedikit pelajaran agama di kurangi dari kurikulum pendidikan sehingga di hapuskan sepenuhnya pada tahun 1935.  Semua madrasah-madrasah di tutup dan pelajaran bahasa Arab di tukar dengan Latin.
       Sistem kebudayaan dan adat istiadat Masyarakat Turki pula di westernisasi kan dengan cara-cara yang kecil. Antaranya rakyat Turki di larang memakai topi khas mereka iaitu tarbus dan di gantikan dengan memakai topi barat. Pakaian Keagamaan diganti dengan pakaian barat. Warga negara Turki di wajibkan mempunyai nama belakang seperti orang barat. Hari cuti pada hari Jumaat turut di tukar kepada hari Ahad.
     Walaupun perubahan-perubahan yang dijalankan merangkumi dari segala aspek bermula dari aspek keagamaan, kehakiman, pendidikan sehinggalah perkara umum dalam kehidupan rakyat Turki. Segalanya diubah mengikut telunjuk Mustafa Kamal Attaturk. Kemungkinan juga rakyat Turki merasakan perubahan tersebut adalah jalan ke arah kemodenan dan kemajuan hidup, namun lama-kelamaan impaknya semakin jelas dan memberi impak kepada negara dan rakyat Turki. Kesan atau impak pengamalan sekularisme ini akan kami kupaskan satu persatu dalam skop tajuk yang seterusnya.


6.0  KESAN KEMASUKAN IDEOLOGI SEKULARISME TERHADAP TURKI

Setelah terbentuknya Negara Republik Turki, keadaan ini membuka peluang yang luas kepada Mustafa Kamal Attaturk untuk melakukan pembaharuan-pembaharuan yang diinginkan. Dalam menjalankan misinya untuk menyerap pengaruh sekularisme dalam kalangan masyarakat Turki, pelbagai dasar baru yang diperkenalkan olehnya. Usahanya pernah diungkapkan dalam pidatonya yang mengatakan bahawa kemajuan hidup di dunia peradaban moden menghendaki masyarakat untuk mengadakan perubahan yang bermula dari diri sendiri. Oleh sebab itu, menurutnya masyarakat Turki harus diubah menjadi masyarakat yang mempunyai peradaban Barat, bukan sesetengah tetapi segalanya harus berubah.

           Segalanya mengikut dakwaan Mustafa Kamal Attaturk adalah untuk membawa Turki ke arah negara maju dan moden, demokratik, sekular, positif dan rasional. Namun begitu, usaha-usaha yang diharapkan untuk membawa kepada kemajuan sebaliknya membawa ke arah kemunduran, kesan positif yang dijangka bertukar ke arah kesan negatif. Kesannya dapat dilihat sedikit demi sedikit, satu persatu terhadap negara Turki kini.

       Antara kesan yang dapat dilihat ialah kemunduran pembangunan material dan fizikal. Pembangunan material pada zaman Kamal Attaturk dijangka lebih canggih dan hebat. Namun begitu, ianya tidak terjadi malah hanya berlaku dari segi teori sahaja bukanya praktikal. Pembangunan pada zaman Turki Uthmaniyyah lebih hebat dan agung yang tidak dapat ditandingi era pemerintahanselepasnya.

      Sebagai contonya Masjid Biru dan Masjid Sultan Sulaiman yang lebih kukuh binaanya, indah dan besar. Begitu juga dengan pembinaan istana, istana Topkapi dan Dolmabahce di Istanbul. Segalanya merupakan istana yang serba lengkap dengan kemudahan. Kini Istana Dolmabahce telah dijadikansebuah hotel terkemuka.

         Pembinaan bandar yang berlaku juga memperlihatkan kegagalan Attaturk. Ankara dibina sebagai model pembangunan bandar yang canggih tidak berjaya dan kinihanyalah menjadi kawasan sosial untuk berpeleseran dan maksiat. Senibina bangunan Ankara jugamasih ketinggalan untuk bersaing dengan negara Barat dan tidak dapat menandingi kegemilangansenibina era Turki Uthmaniyyah.

          Selain daripada itu, kesan negatifnya juga dapat dilihat dari segi ekonomi Turki yang semakin merundum dan merosot.Sebagai buktinya, pada tahun 1929, Turki ditimpa kemelesetan ekonomi. Para petani mengeluh dan kesalkerana tanaman mereka tidak menjadi. Malahan, barangan Turki tidak dapat dipasarkan diEropah dan menembusi negara-negara yang lain. Tindakan Barat pula melonggarkan barangan mereka kepasaran Turki. Bantuan daripada Barat tidak diperolehi dan menyebabkan Turkimengalami masalah penganguran dan inflasi yang tinggi.

         Dalam pada itu, Turki telah kehilangan tenaga profesional dalam kalangan masyarakatnya. Hal ini adalah kerana pendidikan sekular yang hanya tertumpu kepada kehidupan dunia dengan melupakan akhirat telah menyebabkan ramai cerdik pandai dan golongan profesional Turki telah berhijrah dan bekerja dinegara yang mempunyai peluang pekerjaan yang banyak dengan tawaran gaji yang tinggi.
       Mereka ini juga turut menukar kewarganegaraan dan ini menyebabkan tenaga mahir tiada untuk memajukan Turki. Perpindahan cerdik pandai Turki ke nagara Barat telah menguntungkan Baratuntuk memajukan negara mereka dengan perpindahan kemahiran dan profesional Turki kenegaramereka.

       Di samping itu, sudah terang lagu bersuluh, dapat dilihat bahawa Yahudi telah menguasai ekonomi Turki. Yahudi sudah lama bertapak di Turki dan menguasai ekonomi Turki. Gerakan freemason atau dipanggil Yahudi Daunamah telah menjadikan bidang ekonomi, politik, kebudayaan sebagai tumpuan perjuangan mereka. Yahudi bukan hanya mahukan keuntungan ekonomi malah turutmerosakkan sosial dan budaya masyarakat Turki.

       Dalam pada itu, telah berlaku juga pemberontakan oleh minoriti Kurdis di sempadan negara Turki. Oleh kerana dasar Turki yang menjadikan negara Barat sebagai ikutan, keadaan ini telah menambah kebencian bangsaKurdis yang tinggal di pinggir negara Turki. Mereka memusuhi pemerintahan Turki danmenuntut membebasan dan kemerdekaan.

      Mereka ingin menubuhkan sebuah negara yangmerdeka dan tidak mahu terpengaruh dengan Barat. Walaupun jumlah bangsa Kurdis dianggap minoritinamun jumlah bangsa mereka 12 juta orang daripada 60 juta penduduk Turki. Pemberontakandaripada bangsa ini sering berlaku. Askar Turki di sempadan kerap diserang. Pada tahun 1992,kira-kira 2000 orang terbunuh yang dicetuskan oleh gerila Kurdis yang menggelarkan diri merekaParti Buruh.

            Sebagai kesimpulannya, usaha dan langkah yang dilakukan oleh Mustafa Kamal Attaturk ini telah memutuskan Turkidengan masa lalunya iaitu Islam dan telah memutuskan Turki dengan saudara seagamanya iaituseluruh dunia Islam. Pada 1940 Islam mula marak kembali di Turki, setelahMustafa Kamal Attaturk meninggal dunia. Pemenrintakan ditaktorMustafa Kamal Attaturk terhadap keagamaan mulai berubah dan kalangan islamis Turki mulai mendapat kembali peluang membina kehidupan beragama di kalangan bangsa Turki.

  
7.0  KUPASAN ISU : “IMPAK SEKULARISME TURKI TERHADAP MALAYSIA : KEMAJUAN ATAU KEMUNDURAN?”


Setelah di teliti, dapatlah kita lihat bahawa bentuk sekularisme yang di amalkan di Turki dibawa masuk daripada Ideologi- ideologi Mustafa Kamal Atartuk yang di bawa bertujuan untuk pemodenan untuk mengeluarkan Turki dari paradigma yang tidak membantu masyarakat dalam banyak keadaan dari segi politik, ekonomi, sosial serta beberapa aspek keagamaan. Wujud pelbagai pendapat mengenai nilai keagamaan yang wujud ketika itu adalah tidal seperti yang di amalkan oleh orang islam. Adapun waktu itu, agama bukan lagi menyebabkan manusia semakin maju tetapi semakin mundur.
          
        Manakala sekularisme di Malaysia pula disebabkan oleh pengaruh penjajahan dan kebanyakannya hanya terjadi  selepas kemerdekaan. Mustafa Kamal membentuk Sekularisme di Turki, namun tidak di Malaysia. Ianya terjadi secara tidak sengaja dan secara perlahan. Antaranya pengaruh pelajar yang belajar di barat cuba memasukkan implak sekularis dalam kalangan masyarakat melalui konteks pemikiran. Agama di pisahkan dalam banyak hal begitu juga dari kaedah politik.    

Adapun,di sini para Sultan sudah kehilangan hak politik dan pemerintahan dan tidak lagi berkuasa untuk mencegah usaha-usaha menanamkan fahaman sekular yang dibawa oleh Inggeris. Dan akhirnya berlakulah apa yang dinamakan pemisahan politik dari agama, atau agama dari negara. Apabila Tanah Melayu merdeka pada 31 Ogos, 1957 dasar pemisahan di antara agama dan negara itu diteruskan dan dikekalkan dalam bentuk konstitusi iaitu dalam Perlembagaan Persekutuan. Dalam Bahagian 1, ceraian 1,2,3 dan 4, soal agama diserahkan kepada Sultan dan Majlis Agama Islam tiap-tiap negeri manakala soal pemerintahan diserahkan kepada wakil rakyat tidak kira samada Islam dan bukan Islam. Akhirya terpisahlah Islam dari pemerintahan kerajaan Tanah Melayu itu.
           
Sebagai langkah untuk menguatkan lagi sekularisme, penjajah Inggeris merancang dan telah pun berjaya melahirkan segolongan pemimpin di kalangan Melayu Islam sendiri yang telah disekularkan dengan sistem pendidikan. Golongan ini kemudiannya menjadi pentadbir, perancang negara dan pemimpin yang menjadi agen kepada kesinambungan dasar penjajah itu sendiri. Golongan ini kemudian berjaya memesongkan akidah dan perjuangan masyarakat Islam di Tanah Melayu, dan mereka seterusnya berjaya menanamkan fahaman sekular itu ke dalam tubuh masyarakat Melayu sehingga orang-orang Melayu yang beragama Islam itu turut memuja fahaman kebendaan dan sesuatu yang berlandaskan hawa nafsu.

Bidang yang paling teruk menerima kesan sekularisasi adalah bidang pendidikan. Ini kerana pendidikan adalah merupakan saluran dan alat terpenting untuk mencorakkan haluan hidup manusia itu sendiri.  Saranan  supaya pendidikan untuk anak-anak Melayu mestilah menerusi tulisan rumi dalam usaha mengurangkan pengaruh Islam di kalangan orang-orang Melayu.

Selanjutnya perkara yang menjadi perhatian Inggeris ialah bidang ekonomi. Mereka memperkenalkan sistem kapitalis yang mengagungkan riba, jika tidak berasaskan riba sesuatu sistem itu tidak akan dapat dijalankan.

  Sistem ini berasaskan dasar laissez-faire yang berteraskan kebebasan individu yang hanya mementingkan keuntungan peribadi. Manusia diajak berlumba-lumba untuk mengumpul harta dan kekayaan di mana akhirnya tindas menindas dan tipu menipu turut berlansung dan menjadi amalan masyarakat. Akhirnya manusia menjadi haiwan ekonomi, dan mereka pun memilih cabang-cabang Islam yang hanya sesuai dengan jiwa mereka, dan tidak lagi berfikir untuk menegakkan Islam dan melaksanakan jihad seperti yang dikehendaki Islam.

         Demikianlah masyarakat Melayu mula membenci orang-orang yang hidup sederhana, yang tidak menyintai dunia, dan yang mengamalkan sikap zuhud. Segala-galanya dinilai dengan wang ringgit. Masalah negara dilihat penyelesaiannya dari sudut ekonomi, dan bukannya dengan cara yang dikehendakki oleh Islam. Kemudian pada dekad-dekad terakhir lapan puluhan lahirlah Dasar Ekonomi Baru, Amanah Saham Nasional, 30 peratus penyertaan bumiputra dalam sektor perusahaan, Loteri Kebajikan Masyarakat, dan berbagai lagi perkara yang menjurus kepada soal kebendaan semata yang kesemuanya bertentangan dengan prinsip Islam.

Aspek politik adalah yang paling utama menerima kesan dari sekularisme. Perlembagaan Malaysia adalah bukti yang paling jelas dalam hal ini. Ia menafikan kekuasaan Allah, Rasulnya dan Al Quran. Politik dan agama menjadi terpisah.Sedangkan sepertimana yang kita tahu dalam Islam agama dan politik adalah satu. Hijrahnya Rasul saw adalah untuk mendirikan negara Islam di Madinah. Ini bermakna Islam dan politik tidak dapat dipisahkan, di mana ia bertentangan sama sekali dengan hakikat perjalanan politik di Malaysia. Politik kita sekarang adalah acuan dari Barat, politik yang mengutamakan nafsu dan kebendaan.

         Apabila hal-hal duniawi menguasai manusia tanpa landasan yang dipegang sebagai tali kekuatan maka mereka pun tenggelam dalam suasana hidup yang tidak ada berpedoman, semuanya bertuhankan nafsu. Adapun dari aspek sosial, sistem sekularisme menjadikan orang Islam di Malaysia terlalu individualistik, hidup mementingkan diri, mengejar kemewahan. Pemakaian masyarakat di ambil dari Barat menandakan pemodenan walhal agama di ketepikan. Pemikiran juga telah banyak dipengaruhi oleh sifat sekularisme itu sendiri.

Maka, maka terjawab persoalan yang dikemukakan dari isu sekularisma ini. Manusia semakin maju dalam hal-hal duniawi, pemikiran mereka menjadi kritis. Namun dengan sekularisme ini agama telah mundur ke belakang akibat pemisahan lurah-lurah agama dengan dunia.



7.0   KEDUDUKAN TURKI KINI SETELAH PENYINGKIRAN IDEOLOGI SEKULARISME 

Pembentukan Republik Turki dan perlantikan Mustafa Kemal Ataturk sebagai presiden pertama pada 29 Oktober 1923 merupakan tarikh bersejarah buat rakyat Turki. Sebelumnya, pada 17 November 1922, khalifah terakhir empayar Islam Uthmaniyyah, Sultan Mehmed IV meninggalkan Turki dan hidup dalam buangan. Hal ini menyebabkan kesedihan kepada umat Islam. Maka, berakhirlah empayar Islam Uthmaniyyah dan lahirlah sebuah negara Turki sekular.Sewaktu pemerintahan Attaturk,pemakaian Barat dipromosikan secara habis-habisan malahan semua pengganti Ataturk berpegang kuat kepada sekularisme. Sebarang campur tangan agama dalam hal ehwal kerajaan ditentang. Penubuhan parti politik yang mewakili agama diharamkan.Sewaktu pentadbirannya di Turki, sudah dua parti politik diharamkan iaitu Parti Refah pada tahun 1998 dan Parti Fazilet pada tahun 2001. Kedua-dua parti ini dikatakan cuba melenyapkan sekularisme di Turki dengan aktiviti parti yang cenderung kepada Islam.

       Kini, Turki diperintah oleh Parti Adalet ve Kalkınma (AKP) yang  dilihat cenderung ke arah menerapkan nilai Islam secara perlahan-lahan kepada rakyat Turki. Selain itu, kerajaan yang memerintah sekarang adalah sebuah kerajaan yang giat mempromosikan nilai Islam dan secara perlahan-lahan menghakis sekularisme di Turki. Kerajaan Turki yang dibentuk oleh Parti Adalet ve Kalkınma (AKP) ini dipimpin oleh Recep Tayyip Erdogan, yang kini menjadi Perdana Menteri Turki.Kebanyakan pemimpin di dalam AKP adalah aktivis Islam dan bekas ahli parti politik Islam yang diharamkan sebelum ini.

        Namun cabaran yang dihadapi Recep Tayyip Erdogan tidak terhenti begitu sahaja setelah ketiadaan Mustafa Kamal Attaturk. Parti pimpinannya, AKP hampir sahaja diharamkan pada tahun 2008 kerana aktiviti Islam mereka. AKP diberi amaran keras dan dikenakan penalti dengan dana awam disekat kepada separuh.


        Walaupun begitu, parti pemerintah tersebut tetap berusaha mempertahankan kedudukannya dan meneruskan perjuangan menyuburkan nilai Islam di Turki secara agresif tetapi teratur. Hal ini kerana, tujuan utama AKP dan Erdogan adalah untuk membuka lembaran baharu untuk Turki.

Turki adalah bangsa yang mempunyai lebih separuh penduduk  yang taat kepada ajaran Islam. Namun Attaturk dan sekularisme yang dibawa telah memusnahkan rakyat Turki. Sekularisme masih hidup walaupun ada yang menentangnya kerana pihak tentera, mahkamah perlembagaan, parti politik, golongan elit dan ahli akademik yang sekular masih mempertahankannya. Dalam pada itu, ketegangan antara puak sekular dan Islam semakin memuncak sejak AKP mengambil alih pentadbiran kerajaan. AKP telah banyak menaikkan kemarahan puak sekular.

        Dalam pada itu, ketegangan antara puak sekular dan Islam semakin memuncak sejak AKP mengambil alih pentadbiran kerajaan. AKP telah banyak menaikkan kemarahan puak sekular. Tangkapan demi tangkapan yang dilakukan polis terhadap sebilangan golongan sekular atas tuduhan ingin menumbangkan kerajaan pimpinan AKP melalui jalan keganasan. Menurut maklumat, mereka yang melakukan pemberontakan ini terdiri daripada bekas pimpinan tertinggi tentera, sebilangan kecil pimpinan tentera yang masih berkhidmat, bekas ahli Majlis Keselamatan Negara, bekas ketua polis, ahli akademik, pemimpin mafia dan wartawan yang masih berpegang kuat kepada pengaruh sekularisme.

Walaupun menghadapi pelbagai cabaran, Erdogan dan AKP setakat ini berjaya melalui segala liku memimpin kerajaan Turki.AKP yang dilihat berusaha untuk membuat reformasi pada perlembagaan Turki dan membawa tentera ke era baru memegang mandat besar daripada rakyat Turki untuk merealisasikan impian ini.




8.0   KESIMPULAN

Gerakan Sekularisasi yang telah dikelola oleh Mustafa Kamal Attaturk telah memisahkan kehidupan rakyat Turki dari landasan yang benar iaitu Islam yang akhirnya sekularisme dirasmikan sebagai salah satu landasan ideologi modenisasi Turki pada tahun 1937 dan sekaligus telah menjadikan Turki sebagai negara sekular.

      Pengaruh sekulaisme ini bukan sahaja mengenepikan kehidupan akhirat malahan menyempitkan ruang lingkup agama seperti yang telah dilakukan oleh Attaturk terhadap Turki melalui institusi kenegaraaan, keagamaan, pendidikan, kehakiman dan kebudayaan yang dilihat seratus peratus menolak syariat Islam sebagai panduan utama. Akibatnya, pengabaian terhadap keseimbangan dunia dan akhirat telah menyebabkan kekosongan agama dalam budaya masyarakat.

     Dalam pada itu, dapat dilihat kesan-kesan ketara akibat pengaruh sekularisme ini terhadap rakyat Turki antaranya kemunduran pembangunan material dan fizikal, ekonomi Turki semakin merundum dan merosot, kehilangan tenaga profesional dalam kalangan masyarakatnya, berlakunya pemberontakan oleh minoriti Kurdis di sempadan negara Turki serta memberi peluang kepada Yahudi untuk menguasai ekonomi Turki. Tambahan pula, pengaruh sekularisme ini tidak terhenti hanya di Turki, tetapi ideologi ini juga menular sebagai ideologi negara lain seperti Malaysia yang sedikit demi sedikit merangkak ke arah fahaman ini.

     Walaupun begitu, dengan pemerintahan oleh Recep Tayyib Erdogan yang mentadbir Turki kini diharapkan dapat merelalisasikan mandat rakyat Turki untuk menyingkir ideologi ini daripada terus menular dalam kehidupan mereka.





9.0   RUJUKAN

Buku IImiah dan Artikel

M. Hakan Yakuz, Sekularisme, Islam dan Demokrasi di Turki Edisi ke-3, Divisi Islam Demokratis, Oktober 2011

Harun Nasution, Pembaharuan dalam Islam Sejarah Pemikiran dan Gerakan, Bulan Bintang, Jakarta, 1982

Abdul Latip Talib, Mustafa Kamal Ataturk : Penegak Agenda Yahudi, PTS Publications, 2012


Laman Sesawang



dwnmasyarakat.dbp.my











[1]Harun Nasution, Pembaharuan dalam Islam Sejarah Pemikiran dan Gerakan. Bulan Bintang: Jakarta, 1982 m/s 124
[2]Ibid. m/s 142
[3]Konsep “Kemalisme” ialah republikanisme, nasionalisme, revolusionisme, sekularisme, etatisme dan populisme.

2 comments:

  1. suatu kongsian yg brguna dan bermanfaat.. moga d permudah kn segala urusan.. insya Allah.. syukran

    ReplyDelete
  2. Satu perkongsian yg menarik,menjadi tarikan pembuat kajian yg sama,perpustakaan online..t.kasih😀

    ReplyDelete